zondag 12 augustus 2007

η Κυριακή

Mahjong voor beginners.
Het is de bedoeling om 4*3 paren en te maken en 2 gelijke. Er zijn een paar soorten stenen: stokjes, rondjes en "10.000" deze lopen van 1 t/m 9. Dan zijn er de vier windstreken, het witte vierkant, het rode midden en de draak.
Een paar bestaat uit drie dezelfde (bijv. 222 van stokjes) of een opeenvolging van drie (bijv 789 van rondjes). De twee gelijke kunnen uit elke soort bestaan (bijv. 55 van "10.000"). Dit is de basis. De puntentelling is erg ingewikkeld. Als je bijvoorbeeld 2 paren 777 en 333 hebt en 2 paren 123 en 567 met daarnaast een paar (ook wel de "ogen" genoemd) verdien je maar 1 fiche. Als je alle paren en de ogen van een soort hebt (bijv 123,567,789,345,44 van rondjes dan verdien je heel veel. Het hangt er ook vanaf of je de laatste winnende steen zelf raapt, of een steen die iemand weggooit pakt. Als je de winnende steen zelf raapt moeten alledrie andere spelers jou betalen. Als je een "weggegooide" steen pakt, hoeft alleen die persoon te betalen en verdien je dus minder. Dan zijn er nog regels voor welke "wind" veel of weinig punten oplevert enz, enz...... Van elke steen zijn er 4 in het spel.Een interessant spelletje!
Vandaag heb ik met 3 omaatjes gespeeld. Allemaal oud collega's van de moeder van Hw. Na ongeveer 5 uur spelen heb ik een positief saldo overgehouden van 1,5 RMB. Hahaha, niet echt veel, maar...........ook geen geld verloren! En dat tegen drie "mahjong profs". Om 17.00 ben ik weer naar yoga geweest. Het was de bedoeling dat de les tot 18.00 zou duren, maar de leraar had blijkbaar een actieve bui en is doorgegaan tot 18.45 aaaaaaargh.........echt te heftig, maar ja. Meteen daarna zijn we gaan eten bij Hw's ouders. Knoflook garnalen, boontjes, groente en rijst. Lekker!
Hw en zijn vader zijn vandaag twee t.v.'s gaan kopen. Eentje voor in de woonkamer en eentje voor in de slaapkamer. Ik ben nu in de slaapkamer aan het typen. De t.v. staat aan op een of andere serie. Die is in het mandarijn met ondertiteling, dus ik probeer zoveel mogelijk mee te krijgen.
Laat even een krabbeltje achter, dat vind ik erg gezellig. Een mailtje kan natuurlijk ook op: joketummers@gmail.com
Dag!!

1 opmerking:

Anoniem zei

En dat is Mahjong voor beginners?? :~ Ik denk dat ik het bij 'Mens erger je niet' hou. :)

Groetjes, Cyrina