dinsdag 21 augustus 2007

星期一

你们好吗? 我们这里很好 . 你们觉得中文难不难读 ? Hier kijk ik dus elke dag, de hele dag tegen aan. Lekker duidelijk he? Dat zal voor een deel verklaren waarom ik nog elke dag best moe ben.
Vandaag zijn daar nog twee oorzaken bijgekomen: een yoga les en een uur tennis. Ik ben nu al drie kwartier van de baan af en ik heb het nog steeds heet. Ik heb zelfs de airco in de woonkamer aanstaan. De yoga les ging het eerste half uur wel goed. Daarna werd ik draaierig en duizelig. Op een gegeven moment ben ik maar gaan liggen, want het ging echt voor geen meter. De lerares ging vandaag ook weer langer door maar toen de eigenlijke lestijd om was, ben ik weg gegaan. Het tennissen ging we wel weer. Daarbij hoef je natuurlijk ook niet ondersteboven te hangen, dat scheelt!
Hier in China zijn veel Westerse merken te koop. O.a.: Nivea, Nike, Adidas, Kappa, Olaz, Hela gewurz curry, Only, Esprit, Colgate, Pantene, Dove, Levis, Coca-cola, Pepsi, enz....Er zijn zelfs KFC "restaurants" en ook de 24 uur geopende McDonalds ontbreekt niet. Bij beide ben ik nog niet geweest en dat zal nog een hele tijd zo blijven, vermoed ik. Zeker als er bij de buren een sushibar is! Vorige week was het gas opeens op. Het blijkt dus dat je hier een opwaardeerkaart voor gas hebt en de onze was op! Je moet dan naar een soort winkel om nieuw "gastegoed" te kopen.
Chinese meisjes willen graag zo wit mogelijk zijn. Op t.v. zijn er dan ook veel reclames voor "whitening creams". Er is een reclame die zo gaat: "Oh nee......ik ben bruin geworden in de zon." Het bandje van het hemdje gaat omlaag en zie: een witte streep waar het bandje zat! "Ik kan je wel helpen; hier heb je een whitening zalf." "Dankjewel, nu hoef ik niet meer bang te zijn voor de zon. Ik kan het bruin gewoon wegsmeren!" Afsluiting met een zeer blije lach.
De meeste schoonheidssalons hier hebben ook "wit" in hun naam; "Snowy white beauty", "Fair skin centre" en "White Blossom". Mijn huid is dan ook zeer populair hier. Alsmede mijn neus: mooi hoog en mijn wimpers: zo lang. Ach ja, dat compenseerd dan weer voor mijn relatieve dikheid, hahaha! Die Chineesjes zijn echt supersmal gebouwd. De meeste meisjes wegen wel 40 kilo, ahum.......Ik iets meer :S
再见!
P.s. als je alleen vierkantjes ziet, kun je proberen de codering aan te passen. Dat gaat zo: ga op de tekst staan en klik met de rechter muisknop. Dan kun je "codering" selecteren. In het daaropvolgende lijstje kun je dan "Chinees" of "Unicode" kiezen. Als het goed is, moet je dan de karakters te zien krijgen. Als het dan nog niet lukt, kun je ervan uitgaan dat je computer geen Chinees "spreekt" ;)

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ha Joke,

Ik neem aan dat er Chinese karakters moeten staan, maar mijn browser herkent ze niet en toont alleen maar vierkantjes... Maar het idee is zo ook duidelijk hoor!
Misschien is er iets aan te doen?

Groetjes, Cyrina

Rieki zei

Hi Joke,

Eens per week moet ik even je relaas lezen (met veel aandacht).
Fantastisch dat er een blogger is.
De Chinese karakters kan ik wel zien (geen vierkantjes), maar ik begrijp er niets van (ligt aan mij, toch??).
Groetjes
Rieki