zaterdag 7 juni 2008

Philadelphia

Het concert van gisteravond was mooi. De kaarten waren erg duur; de allergoedkoopste kaartjes kosten 380 RMB (38 euri), de duurste kaarten zo'n slordige 1800 RMB (!). Ik was dus blij met mijn gratis kaartje. Voor de pauze zat ik op een poef tegen de achtermuur aan. Zo had had ik toch lekker een rugsteun. Jammer was dat de zaalwachten de hele tijd voor mij langsliepen. Naast mij zat de fotograaf van het orkest driftig plaatjes te schieten. Hierdoor was het wat moeilijk om me op de muziek te concentreren. Ze speelden Ouverture Egmont van Beethoven en het pianoconcert van Grieg met LangLang als solist. De klarinetten kon ik niet zo goed horen en de fluitist knalde overal bovenuit (net als bij het GSO, hihi). LL speelde goed. Na de pauze was het duidelijk dat voor de pauze de "B-selectie" was aangetreden. Dit was natuurlijk alleen van toepassing op de blazers. De strijkers waren fantastisch. De "A-selectie" was heel indrukwekkend. De solo's klonken prachtig en in de tutti's maakten ze een mooie, volle klank. Je kon dan geen aparte instrumenten meer onderscheiden. Geweldig goed! Ze speelden de 5de Sjos. Halverwege het eerste deel had ik in de gaten dat de stoel voor mij (op het hoekje) vrij was. Daar ben ik maar snel gaan zitten. Dat was een hele verbetering omdat het nu alleen achter mij druk was, daar had ik dus geen last meer van. Na het concert heb ik met Huub, LuLing (de vrouw van Huub) en nog wat vrienden van hen bij La Seine een wijntje gedronken. Op een gegeven moment kwam de hele "bubs" binnen: solist, dirigent, de baas van ons orkest van zijn vrouw en nog een paar aanvoerders. Ik heb nog even tegen LL gezegd dat hij mooi gespeeld had ;).
Vanmorgen ben ik naar de doorloop voor het concert van vanavond gaan luisteren. Het programma bestaat uit de vioolromance van Beethoven, het vioolconcert van Mendelssohn en de 5de Schubert. Dumay is de vioolsolist en tevens de dirigent. Hij speelt heel goed viool maar van dirigeren heeft hij geen kaas gegeten. Ik heb tot aan de pauze geluisterd en toen vond ik het wel welletjes. Na even wat gekletst te hebben, ben ik naar huis gegaan.
Na de lunch had Mickey klarinetles. Terwijl ik hier zit te typen wordt de lucht steed donkerder. Het dondert al een tijdje en nu vallen de eerste regendruppels. Daar gaan we weer!
Het heeft gisteren nagenoeg de hele dag gestortregent. Echt niet normaal hoe veel water er omlaag kwam. Een voordeel is wel dat smog en stof geen kans krijgen.

Geen opmerkingen: