dinsdag 18 september 2007

1

Hier wat details van een doos mooncakes. Volgende week is het 中秋节 oftewel "mid autumn festival". De dag precies in het midden van de herfst. De Chinese seizoenen lopen niet gelijk met de onze. Het voelt ook nog absoluut niet als herfst, gezien het nog altijd 32 graden is! Echt gek, het voelt een beetje als Kerstmis in de zomer. Tijdens en rond het festival worden "ronde" dingen gegeten omdat de maan dan vol is. Het brengt dan geluk om ronde dingen te eten. De mooncakes zijn ook rond. Er zijn heel veel verschillende soorten met vullingen van lotus tot rode bonen. De "beste" mooncakes hebben een eierdooier in het midden; nog een extra rond ding dus. De mooncakes worden verpakt in mooi versierde dozen. Die dozen worden dan weer in mooi versierde tassen gestopt.
Het is een heel belangrijk festival voor de Chinezen.
Vanmorgen had ik een sportieve bui: ik ben gaan joggen, hahaha. Ik dacht dat dat om 9.15 nog wel te doen zou zijn. Nee dus! De zon was al ontzettend fel. Ik had me wel ingesmeerd. Ik heb een rondje over de twee bruggen bij mij in de buurt gemaakt. Ik ben dus aan de overkant van de rivier langs ons huis gejogd/gelopen. Ik had nogal veel bekijks, dat was wel raar. Langs de rivier werd er volop tai-chi beoefend en gedanst. Voor de rest ga ik vandaag een beetje relaxen, het is "zondag" voor mij. Morgen heb ik tot 16.00 repetitie met alleen maar Kantonese muziek. Oh ooh.....hopelijk komt dat goed voor het concert, ik heb namelijk nu nog geen partijen om te oefenen.
再见!

Geen opmerkingen: