zondag 12 augustus 2007

Σάββατο

Wan shang hao! Het was een heerlijk koel dagje vandaag. Het heeft namelijk veel geregend. Als het hier regent, regent het ook echt. Niet van de ieniemienie druppeltjes zeg maar. Neenee; druppels die je op de 35ste verdieping al kan zien. De straten staan ook meteen blank omdat er zo'n grote hoeveelheid water omlaag komt. Het verdampt allemaal ook weer snel.
Vanmorgen heb ik met Hw bij een van Guangzhou's beroemdste eethuizen voor flensjes gegeten. Het "deeg" wat van rijst gemaakt is wordt op een doek uitgespreid en vervolgens gestoomd. Het resultaat is een dun vlies van rijst, waar vervolgens vanalles ingedraaid kan worden. Wij hadden vandaag de bief- en varkensvlees variant. Ook heb ik een kommetje "zok" gegeten. Dat is een soort gekookte rijst met veel vocht. Daar kun je ook weer vanalles ingooien om er smaak aan te geven. In de mijne zaten o.a. lente uitjes en kip, mmmmmm! De schade bedroeg maar liefst 2 euro.
Daarna volgde de eigenlijke reden voor ons uitstapje; het vinden van een geschikte yogabroek.
Dat is drievoudig gelukt! De duurste was 9 euro en de goedkoopste 3. Nu hoef ik niet na elke les halsoverkop m'n broek te gaan wassen!
De volgende actie was het laten bijstellen van mijn bril. Toen we in de winkel waren, stelde Hw voor om ook maar meteen voor nieuwe lenzen te kijken. Dat vond ik een heel goed plan, gezien het feit dat we al in de winkel waren. In China zijn harde lenzen niet te vinden. Ik heb nu zachte maandlenzen meegekregen. Ik ben benieuwd hoe dat bevalt. Mijn huidige harde lenzen kunnen nog een paar weken mee, die draag ik dus eerst maar op. We winkelden nog even verder en ik heb nog wat gewone broeken gekocht. Hw had zin in een ijsje, dus zijn we bij een "italiaanse" ijswinkel geweest. Ik vermoed alleen dat ze in Italie nog nooit van duranijs of tarotijs gehoord hebben! Ondanks het regenweer hadden we meteen een taxi terug naar huis te pakken (1 euro). Om 14.30 ben ik alleen naar de yoga gegaan want Hw's moeder heeft last van haar schouder.
Vandaag was het echt 1 uur en dat was goed te doen.
Skype is toch een goede uitvinding. Gisteravond heb ik een uur met pap en mam gebeld. Vanmiddag ook weer even. Alleen viel toen de computer af en toe uit, dus het was een beetje met hindernissen. De verbinding lijkt de laatste week veel beter te zijn, alles is goed te verstaan. Eerst was het nog wel eens zo dat het eigenlijk niet te verstaan was door vervormingen.
We hebben met weer gegeten bij Hw's ouders. Het menu van de dag was: tauge met paprika en gehakt, tofu (heb ik niet gehad), platvis en een mix van andere groenten met gehakt en zwarte bonen. Na was er een soort Thais fruit wat wel lekker is. Geen idee hoe het in het Nederlands heet.
Dat was 'm weer, tot de volgende keer!

1 opmerking:

Rieki zei

Hi Joke,
Werd weer even tijd om alle dagen weer door te nemen. Proficiat met je baan. Proficiat nog met je verjaardag (ouwe dame).
Vandaag in het zwembad geweest. Thei heeft een verwarming aangeschaft (zonne-energie). Het water was vanochtend 17 en tegen de avond 21 graden. Morgen wordt het ongeveer 25 graden buiten. Dus gaan we weer zwemmen.
Zo te lezen ben je al goed gewend.
Meid het ga je goed.
Rieki en Thei