dinsdag 17 juli 2007

Dinsdag

Vandaag was ik "pas" om 7.00 wakker. Voor het eerst de hele nacht doorgeslapen!
Vanmorgen ben ik naar goed kantonees gebruik gaan "yam cha". Dat betekend letterlijk "thee drinken". Maar die thee is eigenlijk bijzaak, want het gaat natuurlijk om het eten, zoals alles hier. Uiteten voor ontbijt, niet slecht he? Maar het wordt nog beter........ we zijn ook met wat vrienden gaan lunchen! Twee keer uiteten op een dag, ja daar kan ik wel aan wennen.
Rond etenstijd begroeten ze elkaar met: "Heb je al gegeten?" Gisteren zei de moeder van HW dat tegen de bewaker van de flat. Ik vroeg wat ze zei en toen legde ze uit dat er vroeger niet altijd genoeg rijst was. Het feit of je wel of niet gegeten had was dus heel belangrijk. Nu is er meer dan genoeg eten, maar die groet is blijven hangen. Vanavond vroeg iemand het aan mij in de lift, net toen ik op weg was naar HW's ouders om te eten. Ik zei: "nog niet, maar ik ben nu op weg." Degene die het vroeg vertelde me dat hij al vol zat. Dat was wel erg grappig. Nu ik het zo zie staan ziet het er niet zo grappig uit. Het was een van die dingen waar je bijgeweest moet zijn, denk ik. Het was in elk geval een opaatje.
O ja, de yoga van vandaag is niet doorgegaan omdat ik ging "yam cha". Morgen komt Mickey. Hij is zondag geslaagd voor zijn examen en is nu nog enthousiaster. Leuk he?
Er is nog meer nieuws: vandaag is de poetsvrouw gekomen! Echt handig zeg. Ze heeft de ramen aan twee kanten tegelijk gewassen met een soort spons en trekker in een met een magneetje ertussen. Voor de veiligheid zat er wel een koordje aan, want als zo'n ding van de 35ste naar beneden valt, kan het wel eens slecht aflopen........
Tot zover de dinsdag.

3 opmerkingen:

annet zei

hallo joke
wel handig zeg zo'n "zeemapparaat"
en vooral die poetsvrouw. is Hai Wen al aan het werk daar (omdat je schreef dat jij bij zijn ouders ging eten)

Unknown zei

Hoi Joke,

wat leuk om je blog te lezen!Wat ontzettend spannend om in China aan een heel nieuw deel van je leven te beginnen. Ik vind het schrijven van een blog altijd erg fijn, omdat je dan meteen even al je gedachten weer op een rijtje kan zetten! Ik hoop dat jullie samen veel plezier gaan hebben!!! Hoe was je gesprek met het orkest?
groeten fenna

Jo en Riny zei

Hai Haiwen en Joke,

We kijken elke dag even of er nog nieuws is. Leuk te lezen over de dagelijkse gewoonten en gebruiken.
Jo hoopt dat je nog voldoende tijd blijft houden om de weblog te actualiseren. Tot nu toe lukt het aardig en we volgen je met interesse.
Een prettige nieuwe dag in de toch wel drukke stad.

Riny en Jo.