donderdag 22 november 2007

środa

Hier is de foto die ik gisteren al wilde plaatsen. Zoals je ziet worden er op het gebouw aan de overkant van de rivier filmpjes gespeeld. Vaak is het te vaag om meer te zien dan bewegende kleuren. Maar.......speciaal voor deze foto een duidelijk zichtbare figuur.
Vanavond gaan we weer eens uiteten. Ditmaal in Tianhe. Dat is een stadsdeel op ongeveer 6 kilometer afstand van ons huis. Het gedeelte van de stad waar wij wonen is nog niet zo heel lang bewoond. Vroeger stonden er aan deze kant van de rivier alleen fabrieken. Dit gebied was door het gebrek aan voldoende bruggen moeilijk bereikbaar. Nou, die tijd is toch echt afgelopen! Vanuit mijn raam kan ik al 2 bruggen zien liggen. Wij wonen aan de noordkant van de rivier.
Tussen de twee bruggen in vaart ook nog een pondje. Aan de overkant van de rivier kun je in drie verschillende richtingen vertrekken.
Vanmorgen heeft Hw mij weer naar de repetitie gereden. Dat is pas relaxed :) We waren om 15.25 klaar. De dirigent was niet blij met alle onritmische strijkers vandaag. Vooral de contrabassen kregen er (geheel verdiend overigens) van langs. Hopelijk hebben ze goed geluisterd want ze staren nu alleen met een lege blik terug als hij iets zegt. Er is wel een vertaalster aanwezig maar die vertaalt alleen de dingen die ze volgens mij zowieso al verstaan. (3 maten voor A, iets zachter, die noot langer e.d.) De gedachtengang achter zijn verzoeken wordt niet meevertaald. Gelukkig staat de vertaalster van gisteren open voor suggesties. Ik heb in de pauze met haar gesproken over een bepaalde opmerking die niemand gesnapt had (iets over een inferno). Iedereen speelde namelijk te vrolijk. Na de pauze zijn zij en de dirigent er meteen op terug gekomen en werd het veel beter. De vertaalster van vandaag is excusez-le-mot een druif. Ik kan echt geen andere benaming bedenken. Gelukkig geeft de dirigent niet op voordat het op zijn minst acceptabel is. Dat duurt soms wel heeeeeel lang. We geven de moed niet op :)

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Tja, zo'n vertaalster moet eigenlijk ook een beetje muzikaal inzicht hebben. Misschien nog een leuk bijbaantje voor jou?? ;)

Groetjes, Cyrina

papas arrugadas zei

Hi Joke! Nice photo I TOOK that you got here. I hope I get some credit for it!