maandag 7 januari 2008

maondig

Hallo lieve lezers,

Deze foto heeft pap tijdens de safari gemaakt. Gisteren was het niet mogelijk om het chinese internet te trotseren om een blogje te maken.
Het ging voor geen meter. Nu had ik ook niet bijzonder veel te melden dus het kwam wel goed uit. Nu ben ik iets nieuws aan het proberen:
deze blog zit ik nu in mijn email (joketummers@gmail.com) te typen. Zometeen ga ik deze naar de Blogger site versturen. Als jullie dit kunnen lezen, is het gelukt!
Gistermorgen heb ik met Asan getennist. Zij woont naast de compound en heeft Hw vorige week ontmoet tijdens een activiteit om de nieuwe tenniswinkel van Stan te promoten. Het leek Hw leuk om ons aan elkaar voor te stellen. We hebben inderdaad leuk gespeeld. Even wat culturele info: in het kantonnees zeggen ze vaak "a" voor een voornaam. Als de voornaam uit een lettergreep bestaat zetten ze de "a" gewoon ervoor. Qiang (de zus van Hw) wordt dus Aqiang. Als de voornaam uit twee lettergepen bestaat (Haiwen) komt de "a" voor de laatste; Haiwen kan dus ook Awen worden. Grappig he?
In het mandarijn doen ze ook iets dergelijks maar dan zetten ze 小 (xiao:klein/jong) of 老 (lao:oud) voor de achternaam. Verder zijn ze in heel China gek op bijnamen.
Vanmiddag ga ik tennissen met Roddy (de hoboist) en vanavond hebben we repetitie.

1 opmerking:

Anoniem zei

Eindelijk.... (Moandig) goede taalkeus. Ik neem aan dat hierna 'densdig' komt. Maar dan in het Geleens natuurlijk.
Amuseer je je nog een beetje? Is natuurlijk raar als 'ze' naar huis zijn.

Groetjes van Inge.