zondag 9 maart 2008

2 concerten

Zo, ik ben net terug van een lange dag. Dan denk je wel eens: "hoe kan de ene dag nu langer zijn dan de andere?". Nou dat zal ik eens even vertellen.
Alles begon leuk en gezellig met tennissen (met Ashan). Daarna ben ik naar het restaurant gelopen voor de "vrouwenlunch". Wederom heel erg lekker eten gehad. Omdat ik pas om 16.30 het podium op moest, ben ik eerst weer naar huis gelopen. Even gechillaxed en omgekleed. Op m'n gemakje met de taxi naar
Xinghai gegaan. Daar begon het fout te gaan. Iedereen was al in de "oh-nee-vandaag-2-educatieve-concerten-wat-ben-ik-toch-moe stemming".Kortom een zeer vermoeiende omgeving. Als je al niet moe was, werd het je wel aangepraat. Het niveau van het eerste concert was OK (in het licht van mijn al drastisch bijgestelde eisen). Tijdens het 2de concert was het samenspel ver te zoeken. Iedereen zat zijn partij een beetje af te raffelen en zich maar heel moe te voelen.
Verschrikkelijk, wat een rothouding. Dynamiek is hier trouwens ook maar een bijzaak, geloof ik. Forte kan wel voor alles.Dat sommige mensen toch piano spelen mag de pret niet drukken; blik op oneindig en gewoon doorknallen. Ik word er echt niet goed van. Ik vond het ook helemaal niet leuk om zo te spelen.
Ik heb nog aan de aanvoerder (de leuke) gevraagd of hij misschien wat kon zeggen tegen mijn doorknallende, asociale, blijkbaar half dove en ga zo nog maar een tijdje door....collega ('s). Zei hij: "Ja in China doen we dat eigenlijk niet. Wij wachten totdat de dirigent wat zegt". WTF???#?#?$%?%?
De dirigent is veel te druk met het oplossen van allerlei andere problemen! Ik heb nog gezegd dat je geen westerse muziek kunt maken met een chinese aanpak. Ik vroeg nog aan hem" Hoe moet het niveau dan ooit omhoog komen??" Het antwoord was: "tja, je begrijpt het chinese systeem nog niet helemaal". $#%&@$#$^@##! Ze bekijken hier muziek niet als muziek. Een zogenaamd "symfonisch concert" is belangrijk. Allen andere concerten niet. Dit houd blijkbaar automatisch in dat je dan zomaar wat kunt doen. Dat slaat toch helemaal nergens op? Ze komen pas in actie als er een hele goede dirigent komt. Dan klinkt het echt goed (ook volgens mijn niet bijgestelde eisen). Het idee om het niveau vast te houden komt niet in ze op. Het is elke keer van 0 af aan weer opbouwen. Zeeeeeeer vermoeiend. Nou, door al deze moeigheid ben ik onderhand zelf ook moe ;) Dat zal ook wel met mijn spierpijn van vrijdag te maken hebben, hahahaha!
Eventuele positieve raadgevingen of wijsheden zijn van harte welkom. Ik heb er zeker een paar nodig!

1 opmerking:

Anoniem zei

Kom op Joke, blijf volhouden met op- en aanmerkingen geven! Ooit zullen 'die chinezen' wel gaan inzien dat je helemaal gelijk hebt!
Tenminste, dat hoop ik van harte voor je... :~

Succes, of beter misschien sterkte...

Groetjes, Cyrina