zondag 18 mei 2008

Aardbeving2

Ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van de hoeveelheden geld die de Chinezen doneren aan het rampgebied. Overal zie je verzameldozen staan. Veel staan er in samenwerking met het Rode Kruis. Het lijkt alsof het minimum bedrag dat iemand doneert 100 RMB is. Dat is toch 10 euro! En dat voor mensen die vele malen minder verdienen dan "ons". Wij konden op het werk op het prikbord inschrijven om geld te doneren. Dat geld wordt dan namens het orkest overgemaakt en ingehouden op ons volgende loon. Er waren mensen die maar liefst 500 RMB gaven, een paar zelfs 1000 RMB.
Op tv is natuurlijk niets anders op dan reddingsacties en heel zielige mensen die veel verloren hebben. Een meisje was wel erg beleefd toen ze na 4 dagen onder het puin vandaan gehaald werd. Ze zei: "Wat ben ik blij dat jullie mij komen redden, dank jullie wel! Nu hoeft niemand zich meer ongerust over mij te maken. Jullie hoeven je geen zorgen te maken, ik kan goed voor mezelf zorgen." Er is wel wat "lost in translation" hier. "Goed voor zichzelf zorgen" heeft hier een wat diepere betekenis dan in het Westen.
We zijn gisteravond het concert begonnen met het stuk "mijn chinese hart". Wat voor mij wel leuk was omdat dit stuk voor het programma geplaatst werd. In het eerste programmastuk speelde ik namelijk eerste dus in dat stuk ook. Er zit een leuke solo samen met de fagot in. Kort maar krachtig. De rest van de stukken heb ik wel goed gespeeld. Neem ik aan.....volgens mij klonk het wel goed en ik heb geen klachten gekregen. Geen enkele Chinees zal ooit feedback geven, dat past niet in de cultuur.
Vanmorgen heb ik weer lekker van 9.00 to 11.00 getennist. Heerlijk! Wel heet maar goed te doen want het was bewolkt. Ik ben tussendoor naar de winkel gerend voor meer water. Mijn 700cc fles water was om 9.30 al nagenoeg leeg......Zo warm was het dus ;)
Na het tenissen had Edward (de "oude" Clarke) engels les. Om 13.00 zijn we met Qiang en David gaan lunchen bij een Italiaan. Het was lekker en we zaten behoorlijk vol. We hebben het niet eens opgekregen. Er liggen nu dus 3 stukken pizza in de koelkast want wat over is, krijg je mee.
Qiang is vanmorgen met mijn kortingskaart naar de kapper geweest en moest maar liefst 3 euro betalen. Ze zijn nu goedkoper geworden want in de buurt is een haar spa geopend. Ik vond mijn haar aan de zijkant iets te lang dus ben ik toen we terugkwamen ook maar even gegaan. Ook 3 euro armer.......
Qiang gaat vanavond terug naar Shenzen, waar ze nu werkt. De reis van deur tot deur duurt 3 uur.

1 opmerking:

Anoniem zei

he jo,

ik heb vandaag twee keer geprobeerd je te bellen. Maar helaas..je was niet thuis.
Maar hoe is ie verder?


groetjes Maya