zaterdag 3 mei 2008

Nieuwe leerling

Ik heb er een nieuwe leerling bij. Hij heet Jia Yin en studeert aan de vooropleiding van het conservatorium. Hij heeft ontzettend snelle vingers maar daardoor kan zijn tong het allemaal niet meer bijhouden. Dat wordt dus langzaam staccato oefenen. LANGZAAM is erg moeilijk voor chinese leerlingen want snel wordt als goed gezien. Echt waar, ik weet niet of ik zo snel kan spelen hoor! Qua expressie en klankkleur moet er heel wat gebeuren. Zijn basisklank is dik in orde maar klinkt vaak erg "geduwd". Nou, gelukkig heb ik van dat soort zaken verstand ;) Hij komt woensdag weer. Klarinet is zijn hoofdvak bij wijze van spreken. Hierdoor hoeft hij minder lang naar school en heeft hij meer tijd om te oefenen. Ook fijn voor mij want dan hoeft niet iedereen in het weekend gepropt te worden. Zometeen komt Edward nog voor engelse les en Yong Qi is al komen klarinetten. Morgen ga ik voor de eerste keer naar de Metro (de groothandel). Eens even kijken wat er daar allemaal te krijgen is.
Vanmiddag hebben opa en oma Tummers gebeld, dat was erg gezellig.
Tijdens het fitnessen heb ik 4 (vier, four,四) kilometer gerend. Niet verkeerd voor iemand die eigenlijk niet zo van rennen houdt......

1 opmerking:

Anoniem zei

"Dat wordt dus langzaam staccato oefenen."

Great observation!
It has been my experience that slow and very slow practice is key to a good foundation, and mastery, be it Music or Yogic practices.
John